Zorg op afstand
Grote kans dat je al kennismaakte met digitale zorg. Dat is geen vervanging van ‘gewone’ zorg, maar wel een handige aanvulling erop. De komende jaren wordt deze zorg op afstand steeds beter. Goed dus om de ontwikkelingen in de gaten te houden.

Videobellen met je huisarts, online je medicijnen bestellen, vragen stellen via een patiëntenportaal of gebruikmaken van een gezondheidsapp. Het zijn allemaal voorbeelden van digitale zorg. Hierbij gaat het om alle vormen van gezondheidszorg waarbij digitale technieken worden gebruikt. Je kunt gebruikmaken van deze zorg via je smartphone, tablet of computer. Ook kunt je jouw gezondheid bijhouden in bijvoorbeeld een app. Daardoor krijg je meer inzicht in je gezondheid en meer controle erover.
Deze zorg op afstand wordt steeds normaler. Het heeft voordelen, maar werkt nog niet altijd perfect. Hoe zit het met het persoonlijke contact met je zorgverlener? En wat als een app niet werkt zoals je had verwacht?
Vertrouwen
Veel mensen met een longziekte zijn positief over hun gezondheid checken via de computer. Dat blijkt uit onderzoek van Nivel uit 2022. Het kan rust en vertrouwen geven. Geert Slob uit Groningen vertelt dat digitale zorg zijn leven veranderde. Dankzij een persoonlijke gezondheidsomgeving hoeft hij minder vaak naar het ziekenhuis. Hij kan nu digitaal overleggen met zijn arts. ‘Vroeger moest ik eens in de drie maanden naar het ziekenhuis. Dat was belastend. Nu kan ik vanuit huis veel zelf doen. Dat is heel handig.’
Daarnaast kan een videoconsult je veel reistijd besparen. Via chat of e-mail krijg je misschien sneller antwoord dan als je moet wachten tot je terechtkunt bij je huisarts.
Verschillende vormen van digitale zorg
Anders dan gewone zorg
Toch zijn er ook minder positieve ervaringen. De verwachtingen van gebruikers zijn niet altijd hetzelfde als de werkelijkheid. Laura, een meedenker bij Longfonds, zegt: ‘Als patiënt verwacht je dat een arts kijkt naar de gegevens die je digitaal invult. Maar vaak krijg je pas een reactie als er een probleem is met je gezondheid.’ Het is daarom aan te raden om met je arts te bespreken hoe je digitale zorg gebruikt.
Digitale zorg is geen vervanging van gewone zorg. Voor onderzoek en behandeling blijft een echt bezoek vaak nodig. Het is dus niet zo dat je helemaal niet meer naar je zorgverlener hoeft.
Vraag hulp
Als je gebruik wilt maken van digitale zorg maar niet handig bent met de computer, vraag dan om hulp. In de meeste ziekenhuizen is een digitaal servicepunt. Ook bibliotheken organiseren bijeenkomsten en vragenuurtjes over digitale zorg. Of vraag je zorgverlener om uitleg.
Elly Beens, relatiemanager bij Longfonds, organiseert regelmatig Longpunten in Groningen en Drenthe. Daar helpt ze mensen met digitale zorg. ‘Tijdens deze bijeenkomsten vertellen we eerst wat een patiëntenportaal is, en een DigiD. We laten zien hoe deze eruitzien en hoe je ze gebruikt. Als mensen dat begrijpen, kunnen ze daarna makkelijker zelf met digitale zorg aan de slag. En dan begrijpen ze dat het heel handig is.’
Ons advies: digitale zorg is nog volop in ontwikkeling en zal de komende jaren verder verbeteren. Blijf het daarom uitproberen. Meer informatie over digitale zorg? Kijk op longfonds.nl/digitalezorg.
Tekst: Renée Kool en Marlijn Klerk
Dit artikel is verschenen in LONGWIJZER 1, 2025.