Werken bij de tabaksindustrie?
Platform Doei Tabaksindustrie roept recruiters en wervingsbureaus op géén vacatures meer te plaatsen voor banen binnen de tabaksindustrie. Het platform stelt de misleidende werving van de tabaksindustrie aan de kaak en komt zelf met een eigen, eerlijke wervingscampagne.
Wist je dat de tabaksindustrie misleidende vacatures online zet, vol valse beloftes over een betere, ‘rookvrije’ wereld? Terwijl het een ziekmakende industrie is: ze maken doelbewust steeds meer kinderen verslaafd en veroorzaken in Nederland jaarlijks 20.000 doden. Platform Doei Tabaksindustrie stelt daarom de misleidende werving van de tabaksindustrie aan de kaak met een eigen, eerlijke wervingscampagne.
Het échte verhaal
De tabaksindustrie presenteert zich in haar vacatures als een vooruitstrevende werkgever, die bezig is met het realiseren van een ‘rookvrije’ toekomst. Een reis die je volgens de industrie niet mag missen, vertellen ze aan nieuwe werknemers.
Het is hoog tijd om te laten zien hoe gek en misleidend dit is. Dat zegt Doei Tabaksindustrie, een initiatief van Longfonds, Hartstichting en KWF op weg naar een Rookvrije Generatie.
Met een eigen wervingscampagne ‘Werken bij de tabaksindustrie’ vertelt Doei Tabaksindustrie het échte verhaal: de tabaksindustrie zoekt nieuwe collega’s die precies weten hoe je jongeren verleid. Ze zoeken mensen die bereid zijn te bedriegen en ethische grenzen te overschrijden.
Geen zaken doen met
'We doen een maatschappelijk beroep op recruiters en wervingsbureaus om niet meer bij te dragen aan de valse voorstelling van zaken', zegt Hans Snijder (voorzitter van de Rookvrije Generatie en directeur van de Hartstichting). 'Met een industrie die dodelijke en schadelijke producten verkoopt, op sluwe wijze de samenleving misleidt en jongeren verslaafd probeert te maken, moet je geen zaken willen doen.'
Misleiding
Werken bij de tabaksindustrie is volgens de Hartstichting, KWF en Longfonds het logische vervolg op de aanklacht tegen de tabaksindustrie bij de lancering van Doei Tabaksindustrie.
Hans Snijder: 'Met Bedankt voor het roken lieten we al zien hoe bizar het is dat de tabaksindustrie onderdeel is van onze samenleving. Onze wervingsvideo’s van Werken bij de tabaksindustrie leggen bloot hoe absurd de juichverhalen zijn waarmee de tabaksindustrie personeel probeert te werven.' Het tekent volgens Hans het totaal immorele DNA van een industrie waarin misleiding en winst de enige drijfveren zijn.
Jongeren makkelijk slachtoffer
Doei Tabaksindustrie is een beweging voor iedereen die strijdt voor een maatschappij zonder tabaksindustrie. Ruim twee derde van de jongeren vindt dat de tabaksindustrie moet ophouden te bestaan vanwege alle misstanden waarbij de industrie betrokken. Want vooral deze groep is makkelijk slachtoffer van de tabaksindustrie. De schrikbarende toename van jongeren die vapen toont aan dat het trucje van de tabaksindustrie om kinderen en jongeren in de val van de nicotineverslaving te lokken, nog steeds werkt.
Meer weten? Bekijk de campagnefilm op www.werkenbijdetabaksindustrie.nl